Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Loesentobyinnicaragua - WaarBenJij.nu Leon - Reisverslag uit León, Nicaragua van Loesentobyinnicaragua - WaarBenJij.nu

Leon

Door: Loes

24 Juli 2017 | Nicaragua, León

Zaterdagochtend om 10.00 kwam de taxi naar Leon. We wisten dat het in Leon wat warmer zou zijn dan in Matagalpa, maar tijdens de rit daarheen merkten we daar niks van. Taxi = airco volle bak open, zo erg dat ik het in de taxi ontzettend koud had. Onderweg kom je erg veel tegen. Weer veel armoede, kartonnen en golfplaten hutjes, heel veel dieren langs de weg. Honden, paarden, koeien, geiten, kippen, allemaal dieren waar iedereen voor stopt. Een dier aanrijden zal hier niet zo snel gebeuren, al zou je dat met de rijstijl van veel Nicaraguanen wel verwachten. Er zijn hier 3 regels in het verkeer. 1: als er een stopbord staat moet je ook echt stoppen. 2: als er geen stopbord staat dan kan die verdwenen zijn en je moet de kruising oversteken op eigen risico. 3: onbeperkt toeteren! Er gaat echt geen minuut voorbij zonder dat je een toeter hoort. Het chaotische verkeer in de stad is dan ook rede dat ik aan Toby heb gevraagd om de auto die we hadden gehuurd (om van San Juan naar popoyo en van popoyo naar Granada te komen) te annuleren. Wie weet denk ik er over een week anders over, maar voor nu vind ik het te eng om te rijden.
Enfin, terug naar de autorit naar Leon. Onderweg valt wel weer op dat Nicaragua een heel groen land is. Je ziet nauwelijks droge of verdorde stukken land. Onderweg hebben wij het over het gebied om ons heen en de chauffeur legt soms wat uit. We zien rijstvelden, vulkanen en mucho grande pájaro negra(heel veel grote zware vogels, gieren wel te verstaan). Na een uur rijden vecht ik natuurlijk weer tegen de slaap, want als Loes in een auto zit zal er geslapen worden. Na 'n uurtje vallen mijn luiken dicht, om driekwartier later wakker te worden. We zijn bijna in Leon. Dan vraagt de taxi shauffeur welk hotel we zitten, en heeft grote moeite om het te vinden, zodat we al wat van de stad zien. We stappen de taxi uit en we krijgen een ontzettende klap in ons gezicht. 30+, om 12 uur smiddags.

De temperatuur in Leon zorgt dat we niet heel veel doen hier. Het is overdag zeker 35 graden, maar het voelt aan als veel meer! We hebben zaterdag een wandeling door de stad gemaakt, eindigend op een terrasje. Een terras met sprenkelinstalatie, genieten! Tijdens dit terrasje komen er 40 militairen het plein oplopen, al snel zien we dat ze houten wapens bijhebben en een toneelstukje opvoeren. Het strijdend van Nicaragua galmt kei hard door de speakers. We gaan maar eens op het geluid af en proberen te ontcijferen wat de Nicaraguanen hier aan het vieren zijn. Erg veel jonge mensen, 4 koppen van mannen op de muur, veel gekleurde vlaggetjes. We weten ondertussen dat het een herdenking was van 4 vermoorde studenten tijdens het verzet tegen een corrupte president. Flink feest, veel vuurwerk, veel drank.
In de avond zijn we ergens gaan eten, Toby heeft een berg sla op!!! Daarna hebben we eens lekker doorgezakt in de lokale cocktailbar. 315 cordoba voor 5 coktails en 6 bier. 315 cordoba is ongeveer 9 euro en 50 cent. Kost dus helemaal geen kont hier. Door mijn cocktailbenen nemen we een taxi naar huis. Nog geen 2 euro.

Zondagochtend veel te vroeg wordt er flink vuurwerk afgestoken, weer voor die studenten want dat wordt officieel vandaag pas gevierd. Maar carbidschieten langs mij bed om 5.00 daar worden we niet vrolijk van. Wat vervolgens om 8.30 zorgt dat we met moeite wakker worden maar voor half 10 moet er worden ontbeten. Dat doen we dus maar braaf. Gallo pinto, roereieren, sapje, bak fruit en een terrasje met schaduw. En een hele speelse poes die de schildpadden die hier rondlopen zo af en toe een mep verkoopt. Leuk om te zien. Katten en honden mag je hier niet aanraken in verband met Hondsdolheid (binnen een paar uur ben je dood als je gekrabt of gebeten wordt door een beest met deze ziekte) maar dat kost soms grote moeite. Zeker als er een van het hotel flink om aandacht vraagt.

Zondag lekker rustig gedaan, spellekes zitten doen, smiddags naar het teras gelopen, al snel weer terug naar het hotel (de volleybaldames moesten volleyballen dus die wedstrijd gekeken en het einde van de laatste etappe van de tour). Het is echt te warm om iets ondernemen, dus iets anders dan een rondje lopen en een kerk bekijken zit er niet in. Rond half 6 terug naar 't centrum voor een terrasje. Want je bent Nederlander of je bent het niet. Maar we hadden bonnen gekregen voor gratis cocktail en die moeten dan wel gebruikt worden :). We zijn een beetje klaar met elke maaltijd Mexicaans eten en aangezien er veel dicht is op zondag in Leon, bestel ik een ijsje hij de McDonald's en lopen we zonder avondmaaltijd naar het hotel. Morgen halen we dat wel weer in, we hopen dat er in Granada meer eetmogelijkheid is.

Lekker slapen en morgen om 9.00 komt er een taxi die ons naar Granada brengt waar we drie dragen en drie nachten gaan verblijven. Hotel met zwembad, en daar kijk ik erg naar uit!

• 24 Juli 2017 - 13:37

Rene:

Mooi verslag... eindelijk 'het land in' even afzien in Leon zal er voor zorgen dat je het hotel (+zwembad) in Granada nog meer zult waarderen... :) veel plezier nog

• 24 Juli 2017 - 15:52

Lindsay:

Lekkerrr! Hoe staat het met t zonnetje en de sunblock?

• 24 Juli 2017 - 15:54

btw nog steeds niet gelukt, de foto's uploaden op deze site?

• 24 Juli 2017 - 16:24

Het zonnetje zien we liever gaan, we lopen constant in de schaduw. Veel te warm in de zon. Beide nog niet verbrand maar ook nog niet echt bruin.
    Ik ga vanmiddag even kijken of het gaat lukken. Voor nu staan alle foto's van Matagalpa en Leon op Facebook.

• 26 Juli 2017 - 17:17

Hanneke:

Ha Loes en Toby,
    Wat een leuke reisverslagen. Ik heb het gevoel dat ik erbij ben.
    Geweldig wat jullie allemaal mee maken. Vooral dat jullie ook echt met de locals contact hebben. In de schooltjes en op de koffie plantage. Echt super tof. Geniet er nog lekker van. Ik blijf jullie met plezier volgen. Dikke kus Han