Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Loesentobyinnicaragua - WaarBenJij.nu Granada - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Loesentobyinnicaragua - WaarBenJij.nu

Granada

Door: Loes

27 Juli 2017 | Nicaragua, Granada

Granada.
1. Mooie stad
Granada is een prachtige stad, grote straat vol met eettentjes, genoeg keuze als je eens wat anders wil dat alleen maar bonen en Mexicaans eten. En dat hebben we dus ook gedaan.
2. Stad van de vreemde en vieze luchtjes.
Veel stinkende geuren om ons heen, uitlaatgassen, stinkende zwervers maar vooral heel erg veel paardenstrontlucht.
3. Stad van paardenkoetsjes.
Er staan er wel 50 in de rij om bezet te worden. Koetsjes met 1 of 2 paarden ervoor. Maar, een ritje raad ik af. Niet omdat we het zelf ook gedaan hebben. Nee. Dat heb ik Toby duidelijk gemaakt toen ik die beestjes voor het eerst zag. Hier wil ik niet aan meewerken. Paarden zien er slecht uit. Wonden op hun neus, gebrandmerkt en extreem mager. Je kunt de ribben tellen en de heupbotten steken aan alle kanten uit. Zielig.
4. Een super mooi hotel!
3 nachten niet samen in een bed maar allebei in een groot bed. Het is met dit weer toch niet lekker om eeen lichaamsdeel tegen je aan te hebben snachts, dus heerlijk wijdbeens! Ons uitzicht is prachtig, grote vulkaan in de achtertuin en 't zwembad ligt bij ons terrasje.

Maandag na de taxirit naar Granada zijn we als eerste het zwembad ingesprongen. Heerlijk, dat waren we aan toe. Weliswaar een zoutwater zwembad maar daar zijn we snel aan gewend. In de middag, slechte timing!, een flinke wandeling door de stad gemaakt, langs de hoofdstraat richting het grote meer van Nicaragua. Op de terugweg langs een terrasje om daarna het zwembad weet in te springen. Rond een uur of 19.00 weer richting centrum om bij een steakhouse te eten. Toby in zijn element jammer dat hij als voorgerecht een bordje sla te verwerken krijgt. Wat een volwassenheid. Zijn bordje netjes leegegeten!

Dinsdag staat de tocht van de isletas(eilanden) op het programma. In het meer van Nicaragua, ligt voor de kust van granada een flinke eilandengroep. Met wel 300 eilanden. Sommige zo groot als de huiskamer. Maargoed. Het is een eiland. Prachtige rondvaart. Mooie eilanden waar veel te rijke mensen op wonen. De jongeman die ons rondvaart weet veel te vertellen. Hij vertelt bijvoorbeeld dat Flor de Cana(de plaatselijke rum) van een Italiaan is. En dat de twee biermerken (Victoria en Tona) van een en hetzelfde bedrijf is. Leuk manneke. Die verdient zijn extra centen wel! Tijdens deze tocht komen we ook langs Monkey-island. Daar mag ik wat fruit voeren aan apen, welke dit zo uit mijn hand komen halen. Super om mee te maken!

Woensdag worden wij beide strontverkouden wakker en hebben eigenlijk nergens zin in. Dus er gaat een streep door de plannen, halen wat lekker in huis bij de supermarkt en leggen een kaartje in de hotelkamer en plonzen wat en verder doen we helemaal niks. De eigenaar van dit hotel heeft 2 katten geadopteerd van de straat (Fernando en Juanita) heeft ze gecastreerd en gesteriliseerd en allebei ingeënt tegen rabiës. Dus we mogen eindelijk (voorzichtig) knuffelen met die beestjes. Fernando is een echte jager en eet alleen maar vogeltjes. We hebben later op de avond Lekker libanees/Grieks gegeten en zijn daarna op tijd gaan slapen.

Morgen vliegen we naar San Carlos. Waar we nacht slapen. Vrijdag hebben we de boot naar El Castillo (er ligt geen weg naar El Castillo toe). Daar hebben een toch door de jungle gepland en een kaaimannen boottocht. Daar slapen we een nacht. Zaterdag varen we terug naar San Carlos. Zondag vliegen we naar Ometepe. We weten niet hoe het zit met de verbinding in de busbush, dus wellicht even radiostilte!

Oja, we zagen deze week 2 paarden met een witte gatendeken eroverheen met een mooie koets erachter, na ff nadenken bleek het een lijkenwagen te zijn. In Nicaragua worden mensen dezelfde dag en of hoogstens de dag erna naar begraven, daarom rijdt de graafmachine meteen achter de lijkwagen in de rouwstoet. Was een erg vreemd gezicht voor ons!

• 27 Juli 2017 - 11:54

René:

Hoi Loes en Toby
    Leuk verslag.. een dagje tussendoor niks doen is prima.. t is toch vakantie :) Veel plezier nog.